fredag 14 september 2012

Barnkalas

Tänk när jag var liten för sisådär kanske 20år sedan, inte så länge sedan egentligen men ack vad det har hänt grejer må ni tro.
Det finns några speciella barnkalas jag minns med skräckblandad förtjusning.
Tänkte ta upp några utav dessa så att ni oxå kan ta del av dem och sen tänkte jag jämföra lite med hur jag tror att det ser ut idag, sen kommer jag bli lite bitter och muttra nåt om att det var bättre förr eller så konstaterar jag att jag bara är avundsjuk på de barn som får gå på barnkalas idag, läs vidare så får du se.

Jakten på den röda rubinen, nån som minns det tvprogrammet? Jag kommer bara ihåg att det fanns, men kan inte riktigt redogöra för vad det gjorde, eller jo de jagade en rödrubin och de fick nog ledtrådar längs vägen och det var nog barnen som jagade och föräldrarna var hemma, se där nu fick ni en beskrivning i alla fall, sen om den är rätt eller inte kan jag inte svara på.
Men i alla fall, jag har varit på ett sådant barnkalas, kommer ihåg hur vi sprang runt i hela huset och att vi tillsist hittade rubinen, den låg i ugnen. Tror att det låg porslinsfigurer i den, det kan ha varit något annat barnkalas vi fick de på. Kommer i alla fall ihåg hur besviken jag blev, jag vill ju ha godis. Men idag när jag själv är vuxen och faktiskt har barn själv så kan jag förstå föräldrarna, eller nä nu sitter jag här och ljuger så tungan blir blå, nä klart att jag inte förstår varför jag inte fick godis.

Jag har alltid hatat alla dessa lekar som det ska vara på barnkalas, sätta svansen på grisen, stoppa pennan i flaskan och fiskedamm, fast fiskedamm brukade ju resultera i godis så där protesterade jag inte så högljutt.

Badkalas har jag oxå varit på, då hyrdes simhallen och vi sprang runt 20 barn och hoppa i vattnet och plaskade och hade oss, eller jag satt på kanten och doppade fötterna i vattnet för jag tror inte att jag riktigt hade lärt mig simma då.

Har varit på discobarnkalas i mysrummet, eller jag var på det och hade det samtidigt, lite konstigt om inte jag hade varit på mitt eget kalas, men nu var det så att jag hade kalas i mysrummet ihop med tvillingarna i min klass så vi var tre som delade på detta kalas. De flesta deltagarna spenderade en mesta tiden på toaletten, nej det blev inget utbrott av någon ont-i-magen-sjuka utan det var där inne det bestämdes om man skulle bli ihop med den som frågat chans eller inte. Mycket viktiga beslut som tog på skithuset alltså :)

Jag är på tok för gammal för mcdonaldskalasen, diskuterade med en vän i helgen om de verkligen finns kvar och jag har ingen aning, jag äter mest i mcdriven och där finns inga barnkalas i alla fall.

Idag tror jag att det är vanligt att man har barnkalas på lekland, var enda gång jag är på lekland så är det barnkalas där, jag är dock aldrig bjuden. Men jag tror inte att jag skulle vilja att mina barn har kalas på nåt lekland, jag vet att jag kommer få äta upp detta om några år när jag lovordar leklandsbarnkalas, jag vet detta.
Jag är lite avis på att jag aldrig kommer få gå på barnkalas på något lekland, det är jag, eller jag kanske mycket väl blir bjuden men då som i egenskap av förälder och inte som barn så de räknas inte.

Finns de traditionella barnkalas nu för tiden? 
Det borde det ju göra det är ju jättemysiga om man slipper hålla i dem själv :P


Så bitter tycker jag inte att jag blev men jag tycker nog att det har blivit alldeles för upphåsat med barnkalas nu för tiden, jag kanske är en taskig mamma som inte låtit min treåring haft något barnkalas ännu men tänkte nog vänta tills han är fyller fem och egentligen tycker jag att det är för tidigt. Men det är ju jag det! 

1 kommentar:

  1. Jag jobbade ju på lekland förut och vi var ju fullbokade nästan varje helg så det är riktigt populärt :P och alla föräldrar var helt lyriska efteråt och många kom tillbaka året efter för att det var så skönt tyckte de ;) så om ni testar så kanske ni blir fast ;)

    SvaraRadera