tisdag 8 januari 2013

Skrivpuff - Vänskap från min barndom

Det var inte med glädje jag slängde bort dig, det var inte heller av omtänksamhet, det var pga platsbrist du fick din sista vila på soptippen. Att du var älskad kunde ingen ta miste på, du var enögd och svanslös och det var mer än en söm som hade spruckit men jag höll fast vid dig ändå.
Jag minns när vi fann varandra, det var kärlek vid första ögonkastet, du var större än vad jag var men jag växte ikapp och förbi. Du var med i många lekar och vi hade jätteskoj, men så kom den dagen då du förpassades till en vrå i källaren, där låg du länge och väntade på att bli framtagen igen, bli lekt med. Den dagen kom. När jag fick barn fick du komma fram ur mörkret en liten stund, men dina glansdagar var sedan länge över, de var inte lika lätt att blunda för dina spruckna sömmar och din enögda blick, stoppning som inte längre ville kännas vid dig gjorde att beslutet om att låta dig få en sista vila på soptippen inte vad så tungt ändå. Tack för allt, Elsa!


Skrivpuff: Vänskap från min barndom.

4 kommentarer: