fredag 2 november 2012

Fredagkväll, när det inte blir som tänker

Vilken kväll det blev, tänkte att det skulle bli en enkel läggning men där fick jag så jag teg, jisses först fick jag läsa hela Agaton Öman och alfabetet, det är alltså en bok om alla bokstäverna och det är många bokstäver i vårt kära alfabet måste jag få lov att säga. Q var en bra bokstav den fick en mening på P-sidan och WXYZ fick dela på en sida och ÅÄ fick oxå knö ihop sig på en sida annars hade alla andra bokstäver varsin sida med en massa text. Sonen gillar B och P bäst, på B sitter det två bovar och bajsar utanför bagerier och på P står poliskonstapel Propp och kissar och glömmer att stoppa in snoppen i byxorna när det kommer en orm och rullar förbi. Då blir det en massa tihi-fniss från sonen för det är ju hysteriskt roligt med kiss, bajs och lite prutt just nu.

När jag väl hade läst hela boken så var jag så torr i munnen att jag var rädd att tungan självdött och att jag aldrig skulle kunna få fram minsta lilla ord igen men nu har jag hällt i mig både vatten och läsk så den lille rackaren har vaknat till liv och när jag väl fått i mig lite av godiset så kommer jag pladdra värre än tanterna på syjuntan. Maken är förberedd han sitter med hörlurarna på dock hör han bara hälften för han har dem bara för ena örat, det är ju lite orutinerat måste jag få lova att säga.

Men just det tror ni att sonen var trött när jag hade läst hela den långa boken? Nej så klart inte för det fanns monster på hans rum, det var för varmt täcke och sen var det för mörkt i rummet. När vi hade ordnat allt detta så skulle han ha välling och visst maken fick ordna detta, då följer sonen med ut i köket och hittar då sin mormor uppflugen på en kökstol för hon letar efter ljuslyktor i köksskåpen så då fick hon en uppläxning att ställa tillbaka stolen. Det borde hon ju begripa att man inte kan hålla på att klättra på stolar på detta viset, undra just om han har hört våra förmaningstal som vi har hållit för hans kära lillebror idag som lärt sig krypa upp i barnfotöljen men sen ställer han sig upp i den istället för att backa ner.

Men efter välling och lite täckviftning för att svalka honom så somnade han. Men som sagt jag trodde ju att det skulle räcka att läsa till F och sen skulle han sova som en stock. Det går inte planera någonting när man har barn men det kanske är det som är charmen, jag intalar mig det och mår på så vis mycket bättre.
Måste ju säga att maken tog över efter mitt läsande eftersom jag var så torr i munnen och var så trött och behövde tålamod(läs godis) det är samarbete eller underlättande för en trött mamma kanske.

Hoppas att ni har en trevlig fredagkväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar