torsdag 5 juli 2012

Gratis är inte alltid gott!

Sitter och funderar lite på det här med provsmakning och gratis saker/grejer, det är lite lömskt tycker jag. Jag är nyfiken av mig och gillar provsmakningar men det finns en händelse som har fått mig att tänka både en och två gånger innan jag tar emot en provsmakning.

Det var när jag en sommar jobbade i en mataffär och då satt jag för det mesta i kassan så även denna dag när mitt stora misstag begicks. 
Jag hade varit på rast och går då genom hela butiken för att komma tillbaka till kassan efter att ha varit i fikarummet och ätit en jättegod kaka. Då passerar jag en provsmakningsdisk och en trevlig tjej som räcker fram en liten skål och en plastsked. Tacktack, tittar inte på vad det var på skeden utan tänker "åh gratis är gott" och stoppar in den i munnen lagom tills jag kommer fram till min kassa inser jag att jag begått ett stort misstag. Det var nån form av kallgröt på denna sked och mina kräkrefelxer går igång i 120 bara jag tänker tanken på att äta gröt, eller hör någon annan som äter gröt (jag får verkligen stålsätta mig när sonen vill ha gröt på morgonen eller när jag har frukosten på jobbet och det är gröt då) så då kanske ni kan föreställa er vad som hände nu när jag har en sked gröt i munnen och har precis satt mig i kassan. Jag försöker för allt smör i småland att svälja ner skiten men det går inte, det fastnar i halsen och jag försöker dölja mina hulkanden. Sväljer och sväljer men gröten bara växer sig större och större i munnen och tillslut får jag dyka ner under kassan och spotta ut gröten i papperskorgen, slänger mig sedan efter min vattenflaska och sveper den, den vänder jag mig till den lilla damen som står och ska betala sin varor och ler lite och säger: "Nej gröt är inget för mig". Får ett snett leende till svar och hon plockar sedan ihop sina varor så fort hon kan och gå ut ifrån affären. Sen satt jag med grötsmak i munnen resten av dagen och ångrade att jag smakade på detta förfärliga, jag menar jag hade ju ätit en helt fantastisk kaka till fika och så förstör jag eftersmaken genom att äta gröt, hur dum får man vara?! Nu kan jag skratta åt mitt nisstag men när de hände var det inte lika kul.

Som sagt nu springer jag inte längre fram till dessa provsmakningar i affärerna eller anmäler mitt intresse på buzzador eller smartson om att jag vill testa produkter som jag redan innan jag smakat dem vet att jag inte kommer tycka om, för även om det är gratis så är det inte alltid det är speciellt gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar