måndag 5 mars 2012

Kolik

Detta inlägget är mest till för mig själv för att jag ska kunna gå tillbaka och läsa om hur det var, för om något år så kommer jag ha glömt allt som var jobbigt med att ha en liten spädis.

Mat som jag måste undvika är:

  • Mjölk av alla de slag, det är så jobbigt när man ska laga mat för man använder mjölkprodukter till det mesta tycker jag. Dock så har vi börjat använda iMat, den är havrebaserad och den fungerar för bebisens lilla mage.
  • Vetemjöl, det tog ett tag att komma på detta men när jag tog bort pastan och undvek bröd ett tag så blev det mycket mindre skrik och ont i bebismagen. Nu kan jag äta två mackor på morgonen (grovt bröd).
  • Kål och lök är väl det man brukar undvika att äta när man ammar eftersom det är kända gasbildande födoämnen och ganska lätt att plocka bort ifrån kosten oxå.
  • Tomater, till en början var han känslig för när jag åt tomat oxå men det fungerar att äta nu.
  • Har säkert glömt nåt men då får jag väl skriva ett inlägg till.
Så det finns inte så jättemycket kvar jag kan äta men ris, potatis, bacon och ägg kommer man långt på :)

Nu är han över tre månader så jag försöker äta lite mjölk eller mjöl eller lök på helgerna för att se hur hans mage reagerar. Anledningen till att jag prövar på helgen är för att jag inte vill råka ut för ett sammanbrott när jag är själv, tänk att vara själv hemma och ha en kolikskrikig bebis och en snart 3åring som blir svartsjuk om man bär på bebisen för länge. Vet att det finns dom som har det så utan att kunna välja men jag kan ju faktiskt välja eftersom jag har kommit på vad jag ska utesluta ur kosten för att få en bebis utan ont i magen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar