torsdag 25 oktober 2012

Fotografering på förskolan

Idag var det fotografering på förskolan och jag hade önskat att bara flöt på och det gjorde det nästan men här kommer en sammanfattning av dagen.

Vaknade av att babymonitorn lät konstigt, förmodligen så körde en polisbil förbi på stora vägen och idag tackar jag faktiskt för att de gjorde de för klockan var 07.10, min telefon skulle väckt mig vid 06.10. Kollar på telefonen och mycket riktigt så står det 06.10 fast fredag och inte torsdag, men jag förstår ingenting för jag kan inte själv ställa in vilken dag larmet ska vara. Det har ju alltid fungerat innan varför börjar de krångla nu? Är det bara för att jag ska snart ska börja jobba, tro?

Sen skulle de tas på kläder innan vi gick och jag som alltid är ute i god tid vad det gäller att bestämma kläder och sånt gjorde ju så klart som vanligt att jag bestämmer de 3minuter efter att vi skulle ha gått. Menmen det blev jättebra och det blev den tröjan jag hade tänkt från början, när jag väl hittade den vill säga. Sen sa jag till storebror att han skulle sitta still och skratta på bilderna men då fick jag minsann veta att det inte alls skulle fotas någon mun, nej det var ju rumpan de skulle ta foto på. Så jag blir ju inte förvånad om jag en dag kommer till förskolan och de har bytt ut alla barnens bilder på deras plats till rumpbilder istället för ansiktsbilder, det är ju tydligen det nya. Fast jag misstänker att de skulle bli anmälda då så risken är nog väldigt liten att de lyssnade på min sons förslag och det är jag tacksam för.

Här har ni min nya passbild!

Undra om de kommer att retuchera i bilderna eller om vi måste godkänna något sådant först, jag kommer aldrig gå med på att de ska in och kladda i bilden på mitt barn, han ser ut som han gör och jag vill väl komma ihåg honom som han ser ut inte som nån annan vill att han ska se ut. Dessutom finns ju risken att han får ett extra öga i pannan och nån sån retuchering vill jag inte vara med om.

Sen har de något som är nytt för mig, nämnligen en greenscreen så att man som förälder kan välja bakgrund själv men detta innbär oxå att barnen inte får ha några gröna kläder, jag tycker att det var grönt i varenda tröja jag tänkte att han kunde ha, förstår inte varför man måste krångla till det så dant. Nu hade jag som tur läste den här lappen tidigare i veckan så jag visste ju om det när vi kom dit idag, annars hade jag tagit på honom den fina gröna tröjan som när jag köpte den tänkte att den ska han ha när han fotograferas på förskolan.

När jag hämtade honom fick jag en lapp med en massa siffror på som är inloggningsuppgifterna till deras webbsida så att vi kan se fotona innan vi får hem dem, vi kan även välja bakgrund och liknande. Men det där fotografierna verkar inte vilja läggas upp på deras hemsida så får väl vänta tills imorgon med att se resultatet. Men jag vill ju se nu, jag är otålig!

1 kommentar:

  1. Jag skippar fotograferingar på skola och dagis nu just för att jag sällan blir nöjd, känns bättre att göra det själv då när jag ändå har lite kunskap. Hoppas era bilder blir bra iaf och du blir nöjd.
    Vill tipsa om två tävlingar hos mig. Var gärna med:
    ----------------
    http://lottizdays.blogg.se/2012/october/fototavling-tavla-med-din-basta-hostbild.html
    --------------------
    http://lottizdays.blogg.se/2012/october/tavla-om-ett-komplett-kalas-hos-partytajm.html

    SvaraRadera