söndag 23 december 2012

Julgodiset i år blev

  • Marknadsnougat - God men jag måste ha gjort något fel för inte kunde jag hälla och bre ut den smeten för det blev ingen smet det blev en deg så jag fick forma bitarna för hand, det är inte att rekomendera att göra om man har ont om tid. Ett tips gör inte detta godis en vecka innan jul, det blir torrt och trist, har fått göra om det idag. Det blev bättre om man plattade ut den i en form och sedan skar den, det gick betydligt snabbare.
  • Kola med havssalt - Den är alltid med på jul och har varit så länge jag kan minnas, eller i alla fall fyra år. Det är av den här kolan som jag äter mest av på julen, för vi har ju bara den till jul så det vore svårt att äta av den på sommaren, men ni fattar säkert att det inte var så jag menade, ni är ju smarta till skillnad från andra. Kolan gjorde maken så där kan jag inte uttala mig om tid, eller jo det kan jag den ska stå och svalna minst en timme innan man kan klippa den i små bitar så börja inte med den för sent på kvällen så att frugan får ta hand om klipp och paketering dagen efter, bara ett tips.
  • Knäck - Det blev maken som fick koka knäcken i år, för jag kom inte på hur jag skulle få smeten från kastrullen till formarna. Men nu har jag sett hur han gjorde så nästa år kan nog jag koka knäck. Vill ni veta hur han gjorde så hällde han smet i formen från kastrullen och skrapade av med en sked, det gick kanon alla gånger utom då han tänkte på annat för då glömde han när han skulle sluta hälla och då blev formarna lite överfulla.
  • Pepparkakor - Det blev titanic-pepparkakor och slaktade pepparkaksgrisar, sen fick de sneda pepparkakshjärtana parmesan på sig så det går nog ner de också.
  • Ischoklad - Den här gjordes av mormor och sonen när jag var och panikinhandlade de sista julklapparna, men det blev väldigt goda.
Julgodis a´la 2012!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar