torsdag 13 december 2012

Lusselelle!

Sankta Lucia,
skänk mig en tia!
Inte en femma,
för det har jag hemma!

Tänka sig det blev lucia även i år. Vi har varit och tittat på sonens förskola som har lussat utomhus klockan 7 på morgonen, det är verkligen jättetidigt speciellt när man går hemma och brukar gå upp vid den tiden. Sonen var en ursöt pepparkaksgubbe med extra mjöl (snö), han levde sig verkligen in i sångerna eller i alla fall "En sockebagare" för det var den enda sången jag såg, alla andra föräldrar verkar ha tagit på sig styltorna idag, jag glömde mina hemma.

Det var jättemysigt och rätt skönt att det var utomhus för då slapp vi stå inomhus inträngda i ett hörn och svettas med de andra föräldrarna, nu stod vi ute och kunde snabbt och lätt säga hejdå och gå när det var slut. Maken var snäll och tog lite kaffe till mig, som tur var luktade jag på det innan jag tog en klunk för det var glögg, men det stod kaffe på termosen, undra om de lurades med flit bara för att se mitt förvrängda ansikte när jag hade fått in den där hemska drycken i munnen, ryser bara jag tänker på det. Men nu är lussefirandet avklarat för detta året nästa år blir det minst tre olika firanden för mig, tänk om jag hade älskat jul och lucia då hade det varit så mycket lättare men vem vet nästa år kanske är annorlunda och jag kanske har lärt mig tycka om och uppskatta det, det går lättare och lättare för varje år.

Glad, trevlig eller god Lucia på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar