söndag 27 maj 2012

Mors dag!

Här kommer mina högst personliga tankar kring fenomenet mors dag (fars dag).

För det första, hur tänkte de när det la dagen på en söndag? Om man nu ska fira så tycker jag att det hade varit mycket bättre att göra det på en lördag, då hade man ju kunnat fira lite ordentligt. Men nu är det alltså på en söndag, så då är det söndagsmiddag och alla ska låtsas vara pigga och glada när de egentligen sitter och våndas över det sista glaset de drack kvällen före. Inte för att jag är ute och slår klackarna i taket längre men jag har facebook så jag hänger med i vad som händer på stan iallafall :)
Sen förstår jag inte varför det måste finnas en speciell dag när man ska fira sin mamma eller pappa, räcker det inte med att de fyller år? Jag menar när är det barnens dag?! Hallå orättvisa! Kom nu inte och säg att det är barnen dag 355 dagar per år, för det står inte så i almanackan.
Och nu när jag är mamma måste jag bli firad av maken då eller ska jag fira min make på fars dag? Jag menar han är ju inte min pappa och jag är ju inte hans mamma, det hade varit ganska konstigt och äckligt med för den delen så nu släpper jag det.

Har idag varit hos min mormor som så gärna ville bjuda på middag, det skulle hon vilja göra varje söndag men det går ju inte. Men hon har varit med länge nu och vet att om hon bjuder in till middag på mors dag så tackar ingen nej, smart tänkt där mormor, det knepet ska jag nog sno från henne när mina barn är utflugna om sisådär 50år :)

Så mors dag fyller ju sitt syfte om det får familjer att träffas, om de behöver en anledning för att träffas, det behöver ju inte alla men en del behöver en spark i baken eller att det är en speciell dag i almanackan där det står att man ska fira. Men för min egen del så är det en vanlig söndag :)

Jag har inte firat min mamma med något speciellt idag, jag har inte ens ringt henne, för det kändes lite överkurs att ringa när vi bor i samma hus men annars brukar jag iallafall ringa så i år så länkar jag till hennes blogg istället där man kan hitta presenter till nära och kära eller annat löst folk som gillar ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar