torsdag 19 juli 2012

Grattis till mig och alla andra Saror!

Idag är det Sarornas dag! Detta har firats, eller jag tänkte att jag skulle ha firat och det är ju tanken som räknas så därför så hade den firats, hängde ni med eller ska jag förklara igen?

Sara

När jag var liten tyckte jag det var jobbigt att ha namnet Sara, alla hette ju för sjutton och vem vill vara som alla andra? Nu vet jag att jag inte är som alla andra fast jag heter Sara så då passar det ju med en vanligt namn på en ovanlig tjej, eller vad tycker ni?

Sara betyder furstinna eller prinsessa, så herre min tid nu får jag ta och damma av den plastiga tiaran som jag hade på en maskerad på gymnasiet (var förövrigt utklädd till Grynet och ingen prinsessa, ville bara göra detta klart för alla). 

Jag tänkte berätta lite om en den kvinnan jag är döpt efter hennes förnamn kanske ni redan har listat ut, Sara Stinus. Hon föddes i Indien, men blev kär i en man vid namn Eric och när de gift sig flyttade de till hans hemland Danmark. Hon var en hyllad författarina och kommunikatör, hon var engagerad i UNICEF och hon var även politiskt aktiv i flera konflikt frågor bl.a. Hon var en stor förebild för min mamma, men inte för hennes engagemang eller sina litterära verk utan för den hon var privat (där av att jag bara stolpade upp kort fakta om hennes yrkesliv, eftersom jag fick googla fram de). Den Sara Stinus som jag är döpt efter lärde mamma känna när hon var liten och lekte med Saras barn på somrarna. Till och med jag kommer ihåg Sara från mina somrar hos min mormor och morfar, hon var alltid glad och hon hade en positiv anda kring sig, hon kom alltid över och sa hej när de kom till stugan och när man var ute och lekte i trädgården så stannade både hon och hennes make till för att prata.  

Tycker att det är lite häftigt att det finns en historia bakom mina namn. När vi valde namn åt våra barn så har andra namnet haft en speciell betydelse för oss på något sätt, medan tilltals namnet har kommit när vi legat på BB och förlossning. Båda sönerna har sett ut att heta de som de heter och storebror kallades faktiskt för något helt annat de första dygnet, tänk vad lustigt det är med namn :) Det är ju en så stor del av ens identitet, jag menar det är ju det första man talar om om sig själv. 

Nu ska jag gå och sova för att ladda upp inför tjejmiddag imorgon!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar