torsdag 22 mars 2012

Dag 22 – Det här upprör mig.

Ojojoj ska jag verkligen gå in på det här ämnet?

Finns ganska många saker som gör mig upprörd: orättvisor, okunskap, osympatiska personer etc.
Men det jag ska ta upp idag är att man inte längre har rätt att vara sjuk i vårt land. Man måste vara frisk för att orka vara sjuk, för att kunna kämpa för sin rätt till ersättning och för att orka bevisa för försäkringskassan att man är så sjuk så att man har rätt att få ut sin ersättning.

Jag har svårt att tro att det finns de som vill vara sjuka (visst det finns säkert nån så kommer inte skriva att alla vill vara friska). Men för att återgå till det jag egentligen vill ha sagt så tror jag att de flesta vill vara friska, vill kunna arbeta för det känns oerhört jobbigt att vara sjukskriven och känna sig utanför arbetslivet. För hur vi än vänder och vrider på det så de som arbetar i vårt land de spenderar en jäkla massa timmar på sitt arbete. Och för oss då som är eller har varit sjukskriva så hamnar man utan för denna värld, man har inte längre arbetskollegor som man pratar med på fikarasten eller hälsar på i mataffären när man springer på varandra.

De flesta av oss människor är "flockdjur", vi vill tillhöra en grupp som vi kan identifiera oss med. När vi ställs utanför flocken eller gruppen så blir vi sårbara, ska vi då i vår sårbarhet och utanförskap behöva kämpa för rätten till ersättning. Kämpa med att få pengar så att vi kan bo kvar i vårt hem, köpa mat och kläder till oss själva och våra barn, när den energin som det faktiskt går åt till att kämpa hade kunnat läggas på att bli friska, för att komma tillbaka till ett liv i gemenskapen. Det finns de som aldrig kan arbeta igen, de ska väl ändå kunna ha ett meningsfullt liv och hitta andra forum för att känna gemenskap men om de hela tiden blir ifrågasatta om de verkligen är sjuka så slutar de ju tro på sitt eget värde som människa, de slutar tro på att de oxå har rätt till gemenskapen i flocken.

Tror jag slutar nu innan jag blir för upprörd.

Nej skärpning säger jag bara, gör om gör rätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar