torsdag 1 mars 2012

Potträning?!

Det här med potträning och att barnen ska bli torra, finns så mycket åsikter och så mycket råd och tips man kan få från alla möjliga och omöjliga håll.

Jag hade tänkt vänta med att "potträna" vår äldsta, för han har varit lite intresserad av pottan och som ni ser på bilden nedan så har han lekt med pottan iallafall. Men nu de senaste veckorna så har han fått panik bara man har nämnt ordet potta eller toalett. Han skriker rakt ut och springer iväg.




Så idag när vi gick hem ifrån förskolan så tog vi en runda in i leksaksaffären och köpte ett klistermärkesalbum och massa klistermärken. Sen när vi kom hem så tog jag in pottan i vardagsrummet och sa att om han satte sig på pottan så skulle han få ett klistermärke. Som vanligt så skrek han och sprang och gömde sig och jag lät pottan stå kvar där den var. Så efter en liten stund kom han smygandes från sitt gömställe och satte sig på pottan, han hade byxorna på sig men jag tycker att det var så stort framsteg att han fick ett klistermärke. Av alla klistermärken som det fanns att välja på så valde han den minsta. Så nu har han fått ihop 3 klistermärken. Japp jag är en stolt mamma :)

Tror inte att jag kommer puscha mer för att han ska sitta på pottan utan min tanke med klistermärkena var att han skulle komma över sin skräk för att sitta på pottan och det tror jag nog kommer lyckas, den riktiga potträningen kommer inte igång förens det är sommar :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar